Isnin, Oktober 17, 2011

Soalan Latihan Kajian Novel SPM 2011

Huraikan perbezaan tema dalam kedua-dua novel yang anda kaji.
    Novel yang saya kaji ialah Azfa Hanani dan Kembara Amira. Kedua-dua novel ini mempunyai tema yang berbeza.
    Tema novel Azfa Hanani ialah pengorbanan dan kemuliaan hati seorang gadis dalam menghadapi desakan hidup. Contohnya, Azfa Hanani sanggup menyamar sebagai Tengku Murni kerana tidak mahu membebankan pak long yang terpaksa menanggung pembelajarannya. Dengan menyamar sebagai Tengku Murni, dia juga dapat membantu mendapatkan kos rawatan untuk Zuraini yang lumpuh. Selain itu, penyamaran Azfa Hanani sebagai Tengku Murni juga dapat membuatkan Datin Maziah kembali pulih daripada menghadapi tekanan perasaan kerana Datin Maziah tidak dapat menerima hakikat bahawa anak perempuan tunggalnya telah terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya.
    Novel Kembara Amira pula membawa tema pengembaraan seorang remaja perempuan dalam mematangkan hidupnya. Hal ini digambarkan melalui watak Amira. Amira sebagai watak utama menghabiskan cuti persekolahan dengan menyertai ibunya, Profesor Zaidah dalam ekskavasi menjejak kewujudan tamadun manusia. Dalam pengembaraan tersebut, Amira bertemu dengan Malique dan Itai sehingga merungkai konflik keluarga, sejarah tragis keluarga Tau.


Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, jelaskan dua keistimewaan perwatakan watak utama.
    Novel yang saya kaji ialah Azfa Hanani. Watak utama dalam novel ini ialah seorang gadis bernama Azfa Hanani. Perwatakan watak utama digambarkan oleh pengarang dengan beberapa keistimewaan.
    Keistimewaan perwatakan watak utama yang pertama ialah seorang yang sanggup berkorban demi kebahagiaan orang lain. Buktinya, Azfa Hanani sanggup menerima tawaran Abang Mazran dan Kak Finaz untuk menyamar sebagai Tengku Murni bagi memulihkan keadaan Datin Maziah yang begitu tertekan dengan kematian anak gadisnya itu.
    Keistimewaan perwatakan watak utama yang kedua ialah seorang yang gigih berusaha dan tidak mudah berputus asa. Buktinya, Azfa Hanani sanggup berulang alik sejauh 30 kilometer semata-mata ingin melanjutkan pelajarannya dalam aliran sains.
    Keistimewaan perwatakan watak utama yang seterusnya ialah seorang yang pemaaf dan tidak menyimpan dendam. Buktinya, Azfa Hanani sedia memaafkan perbuatan Datuk Tengku Makmur dan Datin Maziah terhadapnya.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas perkongsian bahan. Mohon copy cikgu...

Tanpa Nama berkata...

chujhfyuydghydtgtdftyghftgdfhgbxdfcbv nchghgnbb bnc xhgvb xc gh gfghf hdghg hgdh gh gghhgdh gdhgh g hg hg gd

Tanpa Nama berkata...

keistimewaan novel ada x ?

Hawa Is Lovely berkata...

terima kasih cikgu kerana cikgu telah membuat kerja saya menjadi senang

Tanpa Nama berkata...

woah...tengkiu very much la cikgu..